איך לבנות אתר בצורה נכונה?

בנייה נכונה של אתר אינטרנט משמעותה מציאת איזון בין כל הפרמטרים שהובאו בחשבון בעת התכנון. כאשר מתארים אתר, יש לחשוב על מטרותיו ועל יעדי הארגון אפילו בשלב התכנון. על מנת למצוא את נקודת האיזון הזו מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום הרלוונטי. בנייה נכונה של אתר כוללת: ניתוח מוקדם של מטרות, קביעת לוח זמנים לעבודה וחלוקת מטלות. עדיף לבחור חברה מנוסה שתעזור לך למנוע עימותים ואי-הבנות מיותרים בעתיד, ותחסוך לך זמן ומאמץ.

שלבי פיתוח האתר ותפקידו של הלקוח בתהליך

אחרי שהסתיים שלב התכנון ונבחר העיצוב אפשר להתחיל את קידוד האתר. בעת הקידוד, משתמשים בארכיטקטורה ובעיצוב שנבחרו בשלב התכנון. הלקוח חייב לקחת חלק בכל שלב הפיתוח של האתר שלו. באחד השלבים המוקדמים של הפיתוח, כאשר האתר עדיין חסום לקהל הרחב, הלקוח כבר יכול לקבל את כתובתו כדי לפקח על העבודה הנעשית. הלקוח יכול וחייב לפקח על פיתוח האתר שלו. כאשר הפיתוח בעיצומו והאתר חסום לקהל, ניתן בקלות לעשות שינויים ולתקן שגיאות.

צריך לוודא שהאתר ידידותי למנועי חיפוש

במהלך הפיתוח כאשר האתר יושב על שרת זמני צריך לוודא כי הוא ידידותי למנועי חיפוש. אחראי האופטימיזציה חייב לראות שנפתרו הבעיות העיקריות כגון: נגישות למנועי חיפוש, ארכיטקטורה עקבית וברורה, גמישות מרבית ותוכן אופטימאלי.

שינויים, הוספות ותיקונים

במהלך הבנייה, הלקוח יכול לעשות שינויים באתר המשקפים שינויים בתחום פעילותו. בשלבים מאוחרים קשה יותר לבצע שינויים מכיוון שלדרישות הראשוניות קשר הדוק ללקוח ספציפי. אחרי ביצוע השינויים, אבטיפוס האתר מועלה לשרת זמני והלקוח יכול לוודא שמולאו כל דרישותיו.

בדיקות אחרונות לפני פתיחתו של האתר לקהל הרחב

הלקוח והחברה שבנתה את האתר עוברים על כל העמודים ואת כל הטקסים ובודקים שאין בהם שגיאות. שלב זה נועד למנוע אי-דיוקים, לבצע אופטימיזציה ולהגדיל את התחרותיות שלו. אחד השלבים האחרונים מסתכם בכך שהלקוח מאשר את האתר ואת פתיחתו לקהל הרחב.

האתר פתוח לקהל הרחב

האתר עובר מהשרת הזמני לקבוע ונפתח לקהל הרחב. הוא נגיש לכל הגולשים בעולם ללא הבדל במיקום גיאוגרפי, עוצמה או מערכת הפעלה של מחשב מסוים. בשלב זה צריך לחקור את תנועות המשתמשים ולקבל מהם משוב על איך ניתן לשפר את האתר. כמובן שכל השינויים נעשים באישור הלקוח. הבנייה הראשונית של האתר הסתיימה אמנם אך עבודות תמיכה , שיפורים ו שיתוף פעולה עם לקוחות רק מתחילים.

בונים אתר יעיל

בניית אתר יעיל זוהי מקצוענות. אתר לא יעיל לא יניע משתמשים בכיוון הנכון ולא ישיג את מטרות הארגון. ארגון ששואף לבנות אתר יעיל חייב לפנות למומחים שיסייעו לו להשיג את המטרה הזאת.

שלבי בנייה של אתר יעיל

  • לקבוע את מטרות האתר, אע"פ שהן לא תמיד ניתנות למדידה.
  • לקבוע יעדים מדידים כגון: מספר משתמשים, גודל האתר וכד'.
  • לבנות את האתר.
  • לצבור ולמדור פרמטרים, לבדוק סטטיסטיקות , לנתח התנהגות המשתמשים ו לעקוב אחר הזמנות או שירותים שניתנו.
  • לנתח נתונים ולהסיק מסקנות.
  • לשדרג את האתר על סמך הנתונים שהתקבלו.
  • לבצע בקרה ופיקוח.
  • לבדוק את יעילות האתר באופן קבוע על סמך כל הפרמטרים הנגישים.

 

כדי להסיק מסקנות לגבי יעילותו של האתר, צריך להכין מספר דוחות שמראים את תחילתו של תהליך האופטימיזציה ואת התוצאות שנתקבלו. דוחות אלה דרושים לצורך השוואה בין עבודה שנעשתה בהתחלה לתוצאות.

יש לבדוק מספר פרמטרים סטטיסטיים:

  • ניווט באתר
  • נקודות כניסה של גולשים
  • תוצאות החיפוש במנועי חיפוש
  • תוצאותיהם של מסעות פרסום במדיה
  • תוצאותיהם של מסעות פרסום באתרים אחרים
  • מספר כולל של משתמשים
  • מספר משתמשים שמגיע לעמודים הדרושים
  • אחוז ההמרה של המשתמשים
  • קשר בין מיקום גיאוגרפי לכניסה לאתר

 

השקעה קטנה יחסית בייעוץ מקצועי תשתלם מאוד בעתיד. במקרה של ייעוץ לא טוב או של חוסר ייעוץ, התקציב עלול להתבזבז ומטרות הארגון לא יושגו

סוגי תכנים וסוגי אתרים

תוכן האתר צריך להיות מותאם למטרותיו:

  • אתר האינטרנט נועד לשפר את תדמית הארגון
  • האתר צריך להעביר מידע לספקים
  • אתר-קטלוג נועד לשיווק מוצרים לצרכן או לספקים אחרים
  • אתר ששייך לארגון המחפש שותפים עסקיים
  • אתר הנועד לגלישה פנאי

לכל אחד מתאים תוכן שונה: מנהל מפעל או סטודנט, מהנדס או גמלאי, מוכר או קונה, מבוגר או ילד קוראים באופן שונה.

קביעת קהל היעד

לכל אתר יש קהל יעד משלו וצריך להגדירו בדיוק מרבי.

  • יצרן
  • מנהל
  • סיטונאי
  • יועץ
  • ספק

לכל אתר יש קהל יעד משלו וצריך להגדירו בדיוק מרבי.

יישומי האתר וכלים אחרים

האתר צריך לשרת נאמנה את משתמשיו. יש לקבוע מראש מה האתר יכול להציע למבקריו ועם איזה יישומים הם יעבדו.

דוגמאות של יישומים:

  • קטלוג
  • מחשבון
  • מחירון
  • חדשות
  • עלון מידע

בנוסף, יש להגדיר מראש את תקופת ההרצה של האתר מכיוון של כל כלי וכל יישום דורשים השקעת משאבים, זמן ומאמץ אנושי.

ארכיטקטורת האתר

אחד המרכיבים החשובים של אתר מוצלח הוא הארכיטקטורה שלו. כאשר בוחרים את הארכיטקטורה צריך לקחת בחשבון:

  • מבנה כללי
  • היררכיה
  • פריסת העמודים
  • עומק (זאת אומרת כמה קליקים לוקח למשתמש להגיע לעמוד הרצוי)

 

אחת האפשרויות לתיאור גרפי של ארכיטקטורה היא עץ שיראה לאן שייך כל עמוד. משתמש לא צריך "לצלול" לתוך האתר כדי למצוא את העמוד הדרוש. ייעוץ מקצועי יחסוך לך זמן, כסף ובעיות מיותרות הכרוכות בבניית האתר.

 

לכל המאמרים